פריצת דיסק

כל מה שרציתם לדעת על פריצות דיסק ודרכי מניעה מומלצות

אחת הבעיות הבריאותיות הנפוצות בשנים האחרונות קשורה לעמוד השדרה, ואף על פי שהיא אינה נחשבת למחלה מסוכנת, היא יכולה לגרום כאבים ולפגוע באיכות החיים. במחקרים שנעשו בשנים האחרונות נמצא שכשליש מהצעירים בגילאי 20 סובלים מבלטים ובגילים מתקדמים יותר מדובר על כמחצית מהאנשים עד כדי 70%, חלקם אף סובלים מבעיית פריצות דיסק בגב הגורמות סבל רב, כאבים בלתי פוסקים בגב ולעיתים אף מצריכות התערבות רפואית.

הנתונים הללו אינם מפתיעים לאור צורת העבודה בעשרות השנים האחרונות, הכוללת ישיבה ממושכת מול מסכים. כדי להבין מהו תפקיד החוליות וכיצד הן נפגעות, נסביר על עמוד השדרה, חלקיו והעומסים המוטלים עליו.

שרשרת חוליות

עמוד השדרה מורכב מחוליות המתחילות בצוואר ויורדות לאורך הגב עד לעצם הזנב. בין החוליות מצויים דיסקים – חומר העשוי מסחוס דמוי ג'לטין המיועד למנוע חיכוך בין החוליות. הדיסקים הללו סופגים את הלחץ של הגוף ופעילויותיו ובולמים זעזועים במטרה להגן על עמוד השדרה.

פריצות דיסק ובלטים נוצרים במצב של שחיקה בטבעות הדיסקים, החומר הסחוסי פורץ החוצה ונגרם כאב כתוצאה מהשחיקה או כתוצאה מפגיעה בעצבים באזור. לא תמיד האדם יחוש כאב או הגבלה בתנועה, אך המצב הזה עלול לגרום כאב בהמשך ולהחמיר. לא תמיד אנשים משייכים את כאבי הגב שלהם לפריצת דיסק, אך בבדיקות הדמיה ניתן לראות את הנזק הקיים.

chiropractor

עומס ושחיקה

עמוד השדרה מורכב מ־24 חוליות המחוברות מהצוואר עד לישבן, וישנן עוד כשמונה חוליות תחתונות המחוברות לעצם העצה ולעצם העוקץ. לאורך הגב ישנם שרירים ועצבים שכולם יחדיו מאפשרים תנועה ונשיאת עומס הגוף. כשיש פריצת דיסק, הכאבים יכולים להקרין גם לאיברים אחרים, כמו הגפיים התחתונות או הגפיים העליונות, המותניים, הישבן ועוד.

בניגוד למה שנוטים לחשוב, השחיקה אינה דווקא נגרמת מהרמת משאות כבדים או מפעילות גופנית, אלא פעמים רבות היא תוצאה של עומס הנוצר מישיבה ממושכת ללא תנועה, כשהחוליות סופגות עומס רב ונוצרת דחיסה שהתוצאה שלה יכולה להיות פריצת דיסק. הגוף נועד להיות בתנועה וכשהוא מצוי בתת־פעילות השרירים אינם נושאים בעומס אלא השלד.

אם כן מה ניתן לעשות כדי למנוע את הבעיה, ואם היא כבר קיימת כיצד ניתן להקל על הכאבים ולמנוע החמרה?

להיות בתנועה

הדרך הטובה ביותר להפחית את העומס בישיבה היא תזוזה של הגוף והשרירים, וניתן לעשות זאת גם כשנמצאים בעבודה המצריכה ישיבה ממושכת. ישיבה נכונה היא כזו המאפשרת לתנועה הטבעית של הגוף להימשך וכך להפחית כאבים, למנוע הירדמות של איברים, לגרום לדם לזרום וכך להיות ערניים ומרוכזים יותר. כיסא ארגונומי פותח במעבדות מתקדמות במטרה לאפשר עבודה ללא נזקים, גם בעידן שבו כולנו נדרשים לשבת מול מסכים. ישיבה ארגונומית מאפשרת לגוף להיות בתנועה גם כשיושבים ולשמור על מתח שרירים והפחתת עומסים מהגב ומעצמות השלד התחתונות.

בנוסף לבחירה בכיסא מתקדם, ניתן להפחית שחיקה על ידי תרגילים למניעת כאבים במשרד שתוכלו לבצע בעצמכם. חשוב לקום אחת לשעה ולחלץ עצמות, לעלות במדרגות אם יש בקרבתכם, להתכופף ולאפשר לחוליות מנוחה. אם יש לכם כאבים בחוליות הצוואריות, הטו את הראש מצד לצד והחזיקו מספר שניות. הקפידו לא להטות את הראש לפנים והישארו בישיבה זקופה, אם כי הכיסאות המשרדיים הרגילים ואף "כורסאות המנהלים" אינם מאפשרים לשבת זקוף ואתם קורסים ומעמיסים על החוליות. חשוב לזכור שהשרירים בגוף משפיעים רבות על ייצוב הגוף ועל השליטה בתנועות ובחוליות, ולכן חשוב לערב אותם גם כאשר אתם בישיבה.

אהבתם? מוזמנים לשתף:

כתבות נוספות שיעניינו אותך…

איך לשבת נכון כשעובדים מהבית?
כאבי גב תחתון
Swopper כסא ארגונומי

רוצים להתנסות בחינם?

השאירו פרטים או התקשרו: 03-3723169