עבודה בישיבה מול עבודה בעמידה: יתרונות וחסרונות

ישיבה ממושכת היא האיום החדש על בריאות הציבור. ישיבה ממושכת מגדילה את הסיכון להתקף לב, סרטן, סוכרת והשמנת יתר חולנית. העובד הממוצע מעביר את מחצית יום העבודה בישיבה מול מחשב, והנתון הזה אינו כולל את הזמן העובר בישיבה ברכב או בתחבורה ציבורית, בזמן האוכל או בצפייה בטלוויזיה.

בתגובה לכך נולד הטרנד של שולחנות עמידה למחשב, שולחנות ישיבה/עמידה ואף הליכונים שולחניים. אבל האם עבודה בעמידה באמת בריאה יותר מעבודה בישיבה? כאן נסקור את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהדרכים.

החסרונות של ישיבה ממושכת בעבודה

כאמור, ישיבה ממושכת היא החלופה העכשווית לעישון מבחינת הפגיעה האפשרית בבריאות, עד כדי כך שגם פעילות גופנית יום-יומית לא תתקן את הנזק שנגרם לגוף בעקבות ישיבה רצופה של תשע-עשר שעות ביום בממוצע.

ישיבה ממושכת על כיסא פוגעת בגוף בכמה דרכים:

נזק לאיברים פנימיים: כאמור, נמצא קשר בין ישיבה לבין לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה ומחלות לב וכלי דם. ישיבה ממושכת גורמת לשרירים לשרוף פחות שומן, מאיטה את קצב זרימת הדם, ותהליכים אלו מאפשרים לחומצות שומן להיצמד אל הלב. בנוסף, הלבלב עלול לייצר עודף אינסולין, והתוצאה יכולה להיות סוכרת. במחקרים נמצא גם קשר בין ישיבה לבין התפתחות של סרטן המעי הגס, השד ורירית הרחם.

היחלשות השרירים: ישיבה ממושכת היא כנראה לא הדרך להשיג קוביות בבטן; שרירי הבטן אינם פועלים בזמן ישיבה, ועם הזמן הם נחלשים בשל חוסר שימוש. ישיבה גם מגבילה את התנועתיות של הירכיים ומחלישה את שרירי העכוז, וכך היא גם פוגעת ביציבה ובכוח בזמן הליכה וריצה.

עלייה במשקל: שלא במפתיע, ישיבה ממושכת גם לא משפיעה לטובה על הגזרה. מחקרים מצאו קשר בין השמנת יתר חולנית ובין ישיבה; אנשים בעלי משקל עודף יושבים בממוצע שעתיים וחצי יותר ביום מאשר אנשים רזים, ועם הגידול בזמן הישיבה גדל גם שיעור השמנים באוכלוסייה.

כאבי גב וצוואר: פעולת הישיבה עצמה מוסיפה לחץ לעמוד השדרה ודוחסת את חוליות הגב. ואם מוסיפים לזה את הצמדת הטלפון לאוזן והטיית הראש קדימה לכיוון צג המחשב, התוצאה היא מתח על חוליות עמוד השדרה הצווארי, שבתורו גורם לכאבים בצוואר, בכתפיים ובגב.

אם כן, הישיבה מזיקה לבריאות, אבל האם עמידה תשפר את בריאותנו?

עבודה בעמידה: יתרונות וחסרונות

לעבודה בעמידה יש כמה יתרונות בריאותיים, והיא מקטינה את הסיכוי להשמנת יתר, סרטן, מחלות לב, סוכרת סוג 2 ועוד בעיות מטבוליות. בתור התחלה, עמידה שורפת יותר קלוריות מאשר ישיבה; בחישוב כללי, בשעת עמידה שורפים בין 20  ל-50 קלוריות יותר מאשר בישיבה (הנתון כמובן משתנה בהתאם לגודל האדם), והתוצאה משתווה לירידה של 3–10 קילוגרמים בשנה.

עם זאת, עבודה בעמידה אינה תרופת פלא, וגם עמידה ממושכת יכולה להיות מלווה בסיכונים בריאותיים. אנשים העובדים בעבודות המחייבות אותם בעמידה ממושכת, כמו קופאים בסופרמרקט, סובלים גם הם מבעיות בריאות כמו כאבי גב, כאבי רגליים, היווצרות דליות ברגליים ומחלות לב וכלי דם.

לכן, ישיבה ועמידה לסירוגין יכולה להיות חלופה בריאה. המלצה אחת היא להתחיל משעתיים עמידה ביום ולעבור בהדרגתיות לארבע שעות עמידה ביום, כך שבסופו של דבר העובד יבלה חצי מהיום בעמידה וחצי בישיבה. לפי המלצה אחרת, צריך לקום מהכיסא המשרדי בכל עשרים דקות, לעמוד, למתוח שרירים ולזוז קצת. מעבר מישיבה לעמידה בתדירות גבוהה אמור להגן על הגוף מפני תופעות הלוואי השליליות של עבודה יושבנית.

עוד חלופה בריאה וחדשנית למדי היא ישיבה על כיסאות ארגונומיים המותאמים לישיבה דינמית. כיסאות מסוג זה מתאים לכל סגנון עבודה, הן לעבודה בישיבה והן לעבודה בעמידה, והם מפעילים את שרירי הגוף ומעודדים את הגוף לנוע במהלך יום העבודה.

מהי ישיבה דינמית?

Untitled design

כמשתמע משמה, ישיבה דינמית מאפשרת לשנות את תנוחת הישיבה בתדירות גבוהה ולהניע את הגוף קלות במשך כל יום העבודה במקום לקבע את הגוף בתנוחת ישיבה סטטית. ישיבה דינמית נחשבת לצורת הישיבה הטבעית ביותר ולכן גם הבריאה ביותר.

החלפת הכיסא המשרדי המסורתי בכיסא המעודד ישיבה דינמית נעשתה פופולרית בשנים האחרונות, ואפשר למצוא כיסאות דינמיים בחברות הייטק, מרפאות, משרדי עורכי דין, מכוני יופי, ובעוד מקומות עבודה המצריכים ישיבה ממושכת.

לישיבה דינמית יש כמה יתרונות בריאותיים:

– שיפור הסיבולת וחיזוק שרירי הליבה

– שיפור התפיסה החושית

– שיפור זרימת הדם

– שיפור היעילות של כל מערכות הגוף

לכן, אם לוקחים בחשבון את הנזקים הבריאותיים שבישיבה ממושכת ואת החסרונות שבעמידה, כיסאות לישיבה דינמית הם החלופה הטובה ביותר.

חברת Ergonome מייבאת כיסאות אורתופדיים המאפשרים ישיבה דינמית, טבעית ובריאה. קראו עוד על הכיסאות הארגונומיים שלנו.