אילו עבודות מצריכות ישיבה ממושכת? | ErgonoMe | ארגונומי

אילו עבודות מצריכות ישיבה ממושכת?

כשחושבים על מקצועות מסוכנים לרוב חושבים על עבודה בגבהים, חשיפה לחומרים מסוכנים (או לאנשים מסוכנים). אבל עם המידע שנצבר על הנזק הבריאותי המצטבר מישיבה ממושכת, מתברר שגם העבודה המשרדית מזיקה לבריאות במידת מה.

רוב מקומות העבודה העכשוויים מחייבים ישיבה מול המחשב לאורך רוב יום העבודה אם לא בכולו. למעשה, העובד הממוצע מבלה כמעט מחצית מהיממה בישיבה. הישיבה הממושכת עלולה להזיק לבריאות בכל מיני דרכים, החל מכאבי גב וצוואר ועד עלייה במשקל, סיכון ללקות בסוכרת סוג 2 ובהתקפי לב, ואף סטרס ודיכאון. אורח חיים יושבני נחשב לגורם סיכון מוביל למוות מוקדם, ולפי אחת ההערכות יותר מ-3 מיליון מיתות בשנה נקשרו לחוסר פעילות גופנית.

מהן העבודות המחייבות את זמן הישיבה הממושך ביותר?

  1. עובדי הייטק, בהם מפתחי תוכנה ואפליקציות, מבלים 90% משעות העבודה בישיבה.
  2. נהגי אוטובוס ונהגי הסעות
  3. רואי חשבון
  4. סוכני ביטוח
  5. עורכי דין

באילו עבודות יושבים הכי מעט?

  1. מלצרים
  2. רתכים
  3. אנשי מכירות
  4. חשמלאים
  5. רוקחים

איך להקטין את הנזק הנגרם מישיבה ממושכת?

אם אתם עובדים באחת העבודות האלה או בעבודה משרדית או אחרת המצריכה ישיבה מול מחשב, יש לכם סיכוי גדול לסבול מאחת מתופעות הבריאות הנקשרות לישיבה ממושכת. אף על פי כן, יש כמה דרכים להפחית את הנזק ולהגן על הגוף.

למשל, לעבור לכיסא ארגונומי המאפשר תנועה. כיסאות כמו swopper או 3Dee פותחו במיוחד כדי לאפשר לגוף להתנועע בטבעיות גם בזמן ישיבה ממושכת. התנועתיות הזאת מנטרלת את הנזקים הבריאותיים הטמונים באורח חיים יושבני. זאת ועוד, ישיבה על כיסאות מסוג זה מחזקת את שרירי הליבה והגב, מזרימה דם לגוף, ובאופן כללי משפרת את הבריאות ואת מצב הרוח.

אפשרות אחרת היא לעבור לכיסא עמידה (כמו ה-muvman) או להחליף בין עבודה בישיבה לעבודה בעמידה לסירוגין. מספר מחקרים תומכים בטענה שהמעבר בין ישיבה לעמידה משפר את הבריאות.

גם אם אין לכם אפשרות להחליף כיסא במשרד, מומלץ לקטוע את הישיבה הממושכת ומדי חצי שעה לקום מהכיסא, להימתח, לעשות תרגיל או שניים או אפילו לצאת להליכה קצרה או לרדת במדרגות.

לסיכום, גם אם העבודה שלכם מצריכה אתכם לשבת במשך רוב שעות היום, אין צורך לשקול הסבה מקצועית. אפשר לשפר את הבריאות באמצעות כמה מההמלצות שהוזכרו כאן.

כתבות נוספות שיעניינו אותך...
חמש דרכים לשמור על בריאות עמוד השדרהרוצים להתנסות באחד הכיסאות?