איך לדאוג לבריאות של העובדים שלכם?

עסקים רבים שמבקשים לשים דגש על שיפור בריאותם של עובדיהם מתייחסים רק אל הרכיב הפיזי של הבריאות.

למרות שגישה זו טובה יותר מכלום, מעסיקים ששמים דגש רק על הבריאות הפיזית מחמיצים הזדמנות משמעותית להשפיע באופן חיובי על הארגון שלהם, משום שסוג זה של נישה אינו לוקח בחשבון את כל האלמנטים השונים הקשורים לבריאות העובד ואת כל הדברים המשפיעים על חייו של אדם ועל אושרו ובאופן כמעט ישיר גם על התועלת שלו למקום העבודה.

הסוד לשמירה על בריאות העובד ולשיפורה הוא ללמוד לחבר את כל מרכיבי הבריאות של העובד, הכוללים רווחה פיזית, כלכלית, רגשית וחברתית. סביר להניח שאם עובד נתקל בקשיים בבריאות הפיננסית שלו, הוא כנראה ירגיש גם את ההשפעות הרגשיות והפיזיות של זה. כאשר היבט אחד של בריאות חסר, קשה לעובדים להרגיש במיטבם ולבצע את הטוב ביותר בעבודה.

יש כל-כך הרבה היבטים שמשפיעים על בריאות העובד ועל הרווחה שלו, שאם מעסיקים יכירו לפחות חלק מהם ויפעלו לשיפורם, כולם בארגון יהיו שבעי רצון.  

בריאות גופנית במקום העבודה

המרכיב הפיזי של הבריאות הוא בדרך כלל המרכיב הראשון שאנחנו חושבים עליו כשאנחנו שומעים את המילה "בריאות". בריאות פיזית היא כל מה שאנחנו יכולים לראות ולהרגיש, כך שזה כנראה אחד הגורמים החשובים ביותר של בריאות. מרכיב זה מתייחס לבריאות הכללית של הגוף, כולל פעילות גופנית, תזונה, הרגלי בריאות ובריאות מונעת. בריאות גופנית טובה פירושה להיות מסוגל לשמור על איכות חיים בריאה.

המשמעות של סיוע לעובדים לשפר את בריאותם הגופנית היא לעזור להם להוריד את הסיכון לחלות במחלות כרוניות, לשמור על משקל בריא ולמנוע בעיות אחרות כמו עייפות כרונית או כאבי ראש. תמיכה בבריאות הפיזית במקום העבודה יכולה גם לעזור להגדיל את תוחלת החיים של העובדים.

קיימות לא מעט דרכים לשיפור הבריאות הגופנית של העובד במקום העבודה, כשבראשן עומדת סביבת העבודה. מעסיקים צריכים לשאוף ליצור סביבת עבודה בריאה שמתחשבת בצרכיו של העובד ומתגייסת לשמירה על בריאותו. עיצוב ארגונומי מבקש לענות על הצרכים האלה על ידי שימוש במוצרים שתומכים בגוף ומונעים את שחיקתו. סביבה משרדית ארגונומית שמותאמת ליכולות של העובדים, למגבלות שלהם לנתוניהם הפיזיים מקטינה את הסיכון לפציעות ונזקים גופניים שנוצרים כתוצאה מישיבה בתנוחה מעוותת מול מחשב או שולחן.

כשמתכננים סביבה משרדית ארגונומית חשוב לדאוג לדברים הבאים:

  • כיסאות ארגונומיים שמותאמים לגוף העובד ולתנועותיו ומאפשרים תנועה גמישה וטבעית יותר, אשר מונעת כאבים ונזקים בלתי הפיכים.
  • הדומים להנחת הרגליים לעובדים, בין שרגליהם הקצרות אינן מגיעות לרצפה וזקוקות לתמיכה, או שהן ארוכות מדי.
  • מיקום מסך המחשב, העכבר והמקלדת בצורה הנוחה ביותר לכל עובד ועובד וסידור שולחן העבודה שלו בצורה שלא תאמץ אותו ותאפשר לו לעבוד בנוחות וביעילות.

בנוסף לזה, מעסיקים צריכים לגלות גמישות ולאפשר לעובדים להיעדר מהעבודה (או להגיע באיחור) לצורך ביצוע בדיקות דם תקופתיות ובדיקות רפואיות שונות. על המעסיקים לשאוף ליצירת הזדמנויות לפעילות גופנית בעבודה, לדוגמה שיעור יוגה משרדי אחת לשבוע. חשוב להקדיש גם מספר שעות בחודש לחינוך לתזונה בריאה ולאורח חיים בריא. אפשר להקדיש את ה- Happy hour השבועי לעניין ולהזמין מרצים שידברו על חשיבות התזונה ואורח החיים הבריא.

בריאות פיננסית

עובדים ומעסיקים רבים נוטים להתעלם מהצד הכספי של הבריאות לעיתים קרובות, וחבל שכך, כי הבריאות הפיננסית יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על תחומי בריאות אחרים. מחקרים מצאו כי חששות כספיים יכולים להוביל למצוקה נפשית וגופנית. על פי מחקר שנערך על ידי GreenPath Financial Wellness, 58% מהמעסיקים דיווחו כי "מחלה" פיננסית משחקת תפקיד בהיעדרות העובדים, בעוד ש-71% מהעובדים דיווחו שמקור המתח העיקרי שלהם הוא מימון אישי.

דאגה לבריאות הפיננסית במקום העבודה מסייעת לעובדים להיות מודעים יותר לכספים האישיים שלהם ולצמצם מתחים רבים שקשורים בכספים ובהוצאות. העובדים יוכלו גם להתרכז באופן מלא בעבודתם, מבלי להיות מודאגים מהנושא הכספי.

מעסיקים יכולים לדאוג למרכיב הפיננסי של בריאות עובדיהם באמצעות מתן משאבים כספיים לעובדים, סיוע בשכר לימוד, בתכנון פרישה ובעזרים נוספים וכן בחינוך פיננסי להתנהלות כלכלית נכונה.

בריאות רגשית

בריאות רגשית היא לפעמים קצת יותר מסובכת לדיון במקום העבודה, אבל חשוב שמעסיקים ידונו בה. בריאות רגשית מתייחסת למודעות ולמגע עם רגשות ומחשבות. בריאות רגשית חיובית מסייעת לתמוך במצב נפשי בריא. זה כולל ניהול מתח, אינטליגנציה רגשית והרגלי בריאות לנפש חיובית. ללא רווחה רגשית חיובית, העובדים אינם מסוגלים לבצע את "הכי טוב" שלהם בעבודה או להרגיש במיטבם.

כדי לדאוג לרכיב הרגשי של בריאות העובדים, ניתן להקדיש זמן לתרגילים כגון מדיטציה ותרגילי נשימה עמוקה, ימי עיון בנושא בריאות הנפש, תכניות לסיוע בניהול מתח ועל ידי חינוך רגשי המתייחס לבריאות הנפשית ולמשאבים שעומדים לרשות העובדים להתמודדות עם מצבים שונים.  

בריאות חברתית

בריאות חברתית היא עוד היבט נפוץ של בריאות העובד. יותר ויותר מעסיקים נעשים מודעים לתוצאות השליליות של בדידות במקום העבודה. קשרי עבודה חזקים והזדמנויות לקשר חברתי במקום העבודה הם חיוניים לשביעות רצונם של העובדים, לאושר ולרווחה הכללית שלהם. למעשה, סביר להניח שעובדים בודדים מרגישים הרבה יותר מנותקים מעבודתם וזה עלול להוביל לביצועי עבודה נמוכים יותר.

מעסיקים יכולים לשלב את מרכיב הבריאות החברתית במקום העבודה באמצעות יצירת צוותים ופעילויות משותפות, מועדוני ספרים, ימי כיף במשרד או מחוצה לו, אתגרי עבודה ועידוד תחרותיות ויצירת אזורים חברתיים במשרד, כמו חדר טלוויזיה, חדר משחקים, חדר כושר, פינת קפה ועוד.

לסיכום, דאגה לבריאות העובד אינה מסתכמת רק במודעות לבריאותו הפיזית ובמודעות לחשיבות הבדיקות התקופתיות. כדי לדאוג שהעובדים שלכם יהיו באמת בריאים ומרוצים, עליכם לדאוג לשאוף לענות על כל ארבעת מרכיבי הבריאות שהזכרנו לעיל, בדרכים שמתאימות לסוג המשרד ולאופי העובדים שלכם.

אהבתם? מוזמנים לשתף:

כתבות נוספות שיעניינו אותך…

איך לשבת נכון כשעובדים מהבית?
כאבי גב תחתון
Swopper כסא ארגונומי

רוצים להתנסות בחינם?

השאירו פרטים או התקשרו: 03-3723169