על ישיבה ממושכת והשמנה | ErgonoMe | ארגונומי

על ישיבה ממושכת והשמנה

מחקרים מראים שרק כ-5% מהאוכלוסיה מנהלים אורח חיים פעיל.

הנתון האמור מדאיג למדי, בעיקר לאור העובדה שאורח חיים יושבני נקשר עם מגוון של בעיות רפואיות, החל ביציבה לא תקינה, דרך כאבי גב וכלה בבעיות מטבוליות. אותם מחקרים גם מצביעים על קשר ישיר בין ישיבה ממושכת לבין תגובת רקמות שומן בגוף הקשורה בהשמנה ובקושי לרדת במשקל.

מה הקשר בין ישיבה להשמנה?

הקשר הראשוני בין ישיבה ממושכת להשמנה הוא ברור על פניו – אדם המבלה את רוב זמנו בישיבה אינו עוסק בפעילות גופנית ולכן נוטה יותר להשמנה. אך מחקרים שבוצעו בישראל ובעולם מצביעים על קשר מובהק יותר בין ישיבה להשמנה, כזה המתייחס למבנה רקמות השומן של גופנו ולאופן בו אורח חיים יושבני משפיע עליהן.

ישיבה ושגשוג רקמות שומן

חוקרים מצאו שרקמות שונות בגוף, בעיקר רקמות שריר ועצם, משנות את המבנה שלהן בתגובה לגירויים מכניים מתמשכים, כמו למשל שכיבה ממושכת במיטה. בגוף שנמצא במצב סטטי מתמשך תאי גזע (תאים המתמיינים והופכים לרקמות מסוגים שונים) מתמיינים לתאי שומן במקום לתאי שריר. בנוסף, תאי שומן בגוף הנמצא במצב כרוני של שכיבה או ישיבה מגדילים את נפחם במהירות גבוהה מהרגיל. התהליכים הללו הם אלה שגורמים לצבירת מסות של רקמות שומן בגוף.

אמנם אין גורם אחד ויחיד שתורם להשמנת יתר וגם לתזונה, גנטיקה, מחלות רקע ופעילות גופנית יש חלק בלתי מבוטל בתרומה להשמנת יתר, אך המחקרים האמורים מצביעים על קשר אפשרי בין ישיבה ממושכת לבין תגובה ביומכאנית של התאים שתורמת לתכולה גבוהה יחסית של תאי שומן בגוף.

המסקנה העולה מן המחקרים היא שעל מנת "להקשות" על הפיכתם של תאי גזע לתאי שומן, מומלץ להרבות בתנועה ובפעילות גופנית.

ישיבה ועמידות לאינסולין

עמידות לאינסולין היא מצב רפואי שנחשב כשלב מקדים לסוכרת מסוג 2. כשהגוף נעשה בלתי פעיל, רקמות השריר מאבדות מיכולתן לשנע פחמימות, או גלוקוז, מזרם הדם אל השרירים. הדבר גורם לכך שרמות הסוכר בדם נשארות גבוהות והלבלב משחרר יותר אינסולין על מנת להעביר את הגלוקוז לתוך השרירים.

במקביל, הגוף לוקח חלק מהגלוקוז העודף שנמצא בדם וממיר אותו לשומן. כל עוד רמות האינסולין בדם נשארות גבוהות, תאי השומן לא מצליחים להפיק אנרגיה מן השומנים וכך הגוף נעשה תלוי יותר בפחמימות על מנת להפיק אנרגיה ויכולתו לשרוף שומנים נפגעת.
גם בהיווצרות של עמידות לאינסולין ממלאים תפקיד גורמים נוספים כמו תזונה ונטייה גנטית, אבל להיעדר הפעילות הגופנית ולאורח החיים היושבני חלק משמעותי בהיווצרות ובהחמרה של התופעה. מחקרים מראים שאנשים בעלי תנגודת אינסולין שמקפידים על תזונה דלת קלוריות אך מנהלים אורח חיים בלתי פעיל עדיין ממשיכים לסבול מן התופעה ומתקשים לרדת במשקל ולשרוף שומנים.

איך לשמור על המשקל למרות אורח החיים היושבני?

פעילות גופנית ואורח חיים פעיל אינם בהכרח זהים. גם אנשים המפנים זמן לפעילות גופנית מדי יום אך מבלים את יתר היום בישיבה עלולים לסבול מבריאות לקויה. הפתרון הוא בשילוב פעילות לאורך כל היום – הליכה ברגל במקום נסיעה ברכב, עלייה במדרגות במקום שימוש במעלית, הפסקות יזומות במהלך יום העבודה למתיחות או לתרגילי כושר בישיבה, זאת במקביל לפעילות גופנית סדירה, יכולים לשפר במידה ניכרת את רמות האנרגיה ואת התחושה הכללית.

כתבות נוספות שיעניינו אותך...
טיפים למניעת כאבי צוואררוצים להתנסות באחד הכיסאות?