אורח חיים יושבני

מהו אורח חיים יושבני ואיך להימנע מההשלכות שלו על בריאותנו?

מהו אורח חיים יושבני, מהם הגורמים לו, איך הוא עלול להשפיע לרעה על בריאותנו ואיך אפשר לצמצם את ההשלכות שלו באמצעות ישיבה על כיסאות ארגונומיים?

החברה המערבית המודרנית מאופיינת בתופעה מעניינת ומטרידה שנקראת "אורח חיים יושבני" (sedentary lifestyle). תופעה זו מתייחסת לצמצום הפעילות הגופנית ומעבר לעבודה שנעשית ברובה בישיבה, בנוסף לישיבה במהלך נסיעות בכלי רכב שונים ומול המחשב והטלוויזיה.

המעבר לאורח חיים יושבני נובע ממספר גורמים:

  • המהפכה התעשייתית גרמה לצמצום במשרות הכרוכות בפעילות גופנית (שהיום נמצאות כבר בחזקתם של רובוטים ומכונות) וגידול במשרות משרדיות שמאופיינות בישיבה ממושכת מול המחשב.
  • התכנון העירוני שמאפיין את העולם המערבי גרם לגידול במרחקים בין מקומות שונים בתוך הערים, דבר שמצריך התניידות באמצעות רכבים פרטיים ותחבורה ציבורית, במקום הליכה רגלית, כפי שהיה נהוג בעבר.
  • בהמשך לסעיף הקודם, אנחנו גם סובלים מיותר פקקי תנועה בכבישים, אשר מאלצים אותנו לשבת לאורך זמן ברכב.
  • אם בעבר היינו ממלאים את שעות הפנאי שלנו בפעילות גופנית מסוגים שונים, היום אנחנו מפנים את המקום לצפייה בטלוויזיה ולישיבה מול המחשב.

הגורמים הללו פוגעים לא רק בנו המבוגרים, אלא גם בילדינו, שעל פי משרד הבריאות הבריטי, זקוקים ל- 1-3 שעות של פעילות גופנית ביום!

לאורח החיים היושבני ישנן השלכות חמורות על הבריאות שלנו, ובמקרי קיצון הן עלולות אף להוביל למוות.

תת-פעילות גופנית הנובעת מאורח חיים יושבני מעלה את הסיכוי לחלות במחלות לב, סוכרת מסוג 2 וסרטן והיא גורמת למותם של 5.3 מיליון איש בשנה (לצורך ההשוואה, עישון גורם לתמותה של 5 מיליון איש בשנה). מחקרים הוכיחו שאם נחסל את תופעת אורח החיים היושבני, תוחלת החיים של אדם ממוצע תגדל בכ-6 חודשים.

אז איך להימנע מההשלכות של הישיבה הממושכת?

הצורה השכיחה ביותר להמנעות מאורח חיים יושבני, היא כמובן פעילות גופנית. אבל לא לכולנו יש מספיק זמן לפעילות גופנית, וגם אם כן, זה לא סותר את העובדה שאנחנו מבלים שעות על גבי שעות בישיבה בסיטואציות שונות במהלך היום.

אנחנו פותחים את הבוקר בישיבה באוטו או באחד מכלי התחבורה בדרך לעבודה, מעבירים לפחות 8 שעות נוספות בישיבה במשרד מול המחשב, חוזרים בחזרה – שוב בישיבה בכלי הרכב ואז… עד שאנחנו מגיעים הביתה, אנחנו מתיישבים לאכול ארוחת ערב ולצפות בטלוויזיה עם המשפחה, וכל זה בלי לשים לב לכמות השעות הבלתי נתפסת שהישבן שלנו דבוק לכיסא.

אז נכון, זוהי שגרת חיינו, ואם נאמר את האמת, עלינו להגיד תודה על כך שאנחנו מבצעים את כל הפעולות שצוינו לעיל בישיבה ולא בעמידה חלילה, אבל אסור לנו להקל ראש בסכנות האפשריות ועלינו לעשות את המקסימום על מנת לצמצם את הפגיעה.
אם אנחנו כבר נאלצים לבלות את רוב שעות היום דבוקים אל הכיסא, כדאי שניתן תשומת לב יתרה לסוג הכיסא שעליו אנחנו יושבים על מנת לצמצם כמה שניתן את נזקי הישיבה. אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי שילוב של תנועה במהלך הישיבה.

גוף האדם אינו מיועד להיות במצב סטטי במשך רוב שעות הערות, וכפי שאנחנו זקוקים לאוויר צח ומזון בריא, הגוף שלנו זקוק גם לתנועה כדי לתפקד במיטבו. ישיבה בתנועה דינמית, המאפיינת את הכיסאות הארגונומיים שלנו הוכחה כמסייעת בשמירה על יציבה נכונה, בהמרצת מחזור הדם ובשיפור מצב הרוח, באימון השרירים, בנטרול הלחץ על הדיסקים הבין חולייתיים, בשמירה על כשירות הגידים והמפרקים ובמניעת בעיות זרימה בעורקים.

אנשים אשר עברו לישיבה על כיסא ארגונומי הצהירו כי הם חוו שיפור מיידי ומשמעותי בכאבי הגב והצוואר שסבלו מהם וכי איכות חייהם השתפרה באורח פלא.

מעוניינים לשפר את איכות חייכם ולהימנע כמה שיותר מנזקיו של אורח החיים היושבני?

אתם מוזמנים לבחור את אחד הכיסאות שלנו לתקופת ניסיון בת שבועיים ולחוש בהבדל בעצמכם.

אהבתם? מוזמנים לשתף:

כתבות נוספות שיעניינו אותך…

איך לשבת נכון כשעובדים מהבית?
כאבי גב תחתון
Swopper כסא ארגונומי

רוצים להתנסות בחינם?

השאירו פרטים או התקשרו: 03-3723169