כאבי גב עליון – מהם הגורמים ואיך למנוע? | ErgonoMe | ארגונומי

כאבי גב עליון – מהם הגורמים ואיך למנוע?

הגב העליון (או עמוד השדרה החזי) הוא עמיד יותר לפציעות ולכאבים בהשוואה לגב התחתון (עמוד השדרה המותני) ולצוואר (עמוד השדרה הצווארי).

עם זאת, יציבה לקויה ממושכת או פציעה פתאומית עלולים לגרום לכאבים בחלק העליון של הגב, והכאבים האלה עלולים להתפשט לצוואר, לכתפיים ולכל הגוף. בכתבה הזאת נסקור את הסימפטומים של כאבי גב עליון, את הגורמים ואת שיטות האבחון והטיפול בבעיה.

מהו עמוד השדרה החזי?

עמוד השדרה החזי מתחיל מתחת לצוואר ונמשך עד לטורסו והוא מורכב מ-12 חוליות – T1 עד T12. תפקידו לייצב את כלוב הצלעות ולהגן על האיברים החיוניים שבחזה. בהשוואה לעמוד השדרה המותני, החלק הזה של עמוד השדרה הוא נייח מכיוון שכל חוליה מחוברת לזוג צלעות (צלע בכל צד) וביחד עם עצם החזה הוא מרכיב את כלוב הצלעות.

מהם הגורמים לכאבי גב עליון?

ברוב המקרים הכאבים בחלק העליון של הגב נגרמים מאחת הסיבות האלה:

  1. כיווץ ומתיחה של השרירים הגדולים באזור הכתפיים – לרוב בשל חולשה בשריר או בגלל פעילות יתר של השרירים.
  2. פגיעה במפרקים – מצב הנגרם או בגלל פציעה או בגלל הידרדרות טבעית הנובעת מהגיל.

גורמים נוספים יכולים לכלול:

יציבה לקויה – אורח חיים יושבני וישיבה ממושכת בתנוחות לא נכונות עלולים לגרום לשינויים מבניים בגב ובצוואר. השרירים עלולים להיחלש ולהתקשות בנשיאה של עמוד השדרה. ככל שהראש והכתפיים רוכנים קדימה, כך מופעל יותר לחץ על עצמות עמוד השדרה, הדיסקים, השרירים, הרצועות ועוד רקמות רכות. בנוסף, אצל אנשים הנוטים לכיוון צד אחד (למשל בזמן עבודה מול מחשב או בנהיגה), נוצר שיווי משקל שעלול לעורר כאבים בגל העליון.

הרמת משאות כבדים – נשיאת משקל כבד באופן שגוי – למשל בגב כפוף, על הראש או כשהגוף נוטה לצד אחד  – או כבד מדי, תגרום גם היא לכאבים בגב העליון.

פעילות יתר – פעילות מאומצת כמו הרמת ארגזים לקראת מעבר דירה, צביעת התקרה וכדומה עלולה למתוח את השריר, לאמץ את הרצועות ולפגוע בגב העליון.

תאונה – טראומה מתאונת דרכים, נפילה מגובה רב או פציעת ספורט עלולה לגרום גם היא לכאבים בגב העליון.

סימפטומים של כאבי גב עליון

הסימפטומים של כאבי גב עליון יכולים להשתנות מאדם לאדם. אצל חלק מהאנשים הכאב יהיה מתון ויחלוף בתוך מספר ימים, ואצל אחרים הכאב עלול להחריף ולפגוע בתפקוד היום-יומי ולהקשות על ביצוע פעולות כמו הרמת משאות כבדים ואף ישיבה או מנוחה. כמו כן, הסימפטומים והטיפול עשויים להשתנות בהתאם לגורם הכאב.

הסימפטומים הנפוצים כוללים:

  • כאב חד
  • אי נוחות כללית
  • נוקשות
  • התפשטות הכאב לזרועות, לחזה, לבטן ואף למטה מזה
  • תחושת נימול, חוסר תחושה או חולשה.

אבחון כאבי גב עליון

בהשוואה לאזורים אחרים בעמוד השדרה, אבחון כאב גב עליון יכול להיות מסובך במיוחד מכיוון שהכאב עלול להתפשט לאזורים נוספים בהם הצלעות, האיברים הפנימיים וקבוצת השרירים הסמוכה. לכן לעתים קשה לאתר את הגורם לכאב בגב העליון. עם זאת, ישנן שלוש דרכים עיקריות לאבחן את המקור לכאב:

  1. בחינת ההיסטוריה הרפואית של החולה

הרופא ישאל את המטופל את השאלות הבאות:

  • מתי התחילו הסימפטומים?
  • אילו תחושות מעוררים הסימפטומים? איפה בגב העליון מורגש הכאב? האם הכאב מקרין לאזורים אחרים? האם הוא בא והולך או עקבי? האם פעולות מסוימות מקלות על הכאב או מחריפות אותו?
  • היסטוריית פציעות – האם הכאב התחיל לאחר נפילה או תאונה כלשהי? האם המטופל נפצע פציעה חמורה במיוחד בעבר?
  • אורח חיים ומנהגים – האם המטופל פעיל או מנהל אורח חיים יושבני? האם הוא עובד בעבודה פיזית המחייבת הרמת משקולות כבדים או בעבודה המחייבת ישיבה ממושכת?
  • היסטוריה משפחתית – האם ההורים, הסבים או קרובי משפחה אחרים סבלו מכאבים בגב העליון? האם יש מחלות תורשתיות אחרות שיכולות להשפיע על התפתחות כאבי גב?
  1. בדיקה גופנית

לאחר איסוף ההיסטוריה הרפואית, בדיקה גופנית מאפשרת לצמצם את הגורמים האפשריים להתפתחות הכאבים.

הבדיקות כוללות:

התבוננות – בחינה של הגב והיציבה יכולה להעלות ממצאים חריגים כמו ראש וצוואר כפופים במיוחד או פצעים בגף.

מישוש – הרופא יחוש את עמוד השדרה החזי כדי לאתר רגישויות, תזוזה בצלעות או כל חריגה אחרת.

בדיקות קליניות – במידת הצורך ייערכו בדיקות נוספות כדי לאבחן את האזורים הכואבים.

  1. בדיקות אבחון

כדי לאבחן כאבי גב עליון או כדי לאמת אבחנה כלשהי, לעתים ייערכו אחד או יותר מהבדיקות האלה:

– צילום רנטגן

– MRI

– בדיקת צפיפות עצם

– בדיקות דם

– סריקת CT ומיאלוגרפיה

טיפול בכאבי גב עליון

בכאבים מתונים בגב העליון אפשר לטפל באחת או יותר מהדרכים הבאות:

  • מנוחה והימנעות מפעילויות או תנועות הגורמות לכאב
  • טיפול בקומפרסים חמים או קרים
  • נטילת משככי כאבים ללא מרשם
  • מסאז' וטיפולי רפואה משלימה

לעתים תידרש תקופה של ניסוי וטעייה כדי למצוא את הטיפול המתאים או את שילוב הטיפולים המתאים עבור כאב הגב הספציפי.

איך למנוע כאבי גב עליון?

שינויים מסוימים באורח החיים יכולים להפחית את הסיכוי להתפתחות כאבי גב עליון:

– פעילות גופנית ואורח חיים אקטיבי – הליכות, השתתפות בחוגי התעמלות, אימוני כוח ומתיחות, כל הפעילויות האלה מחזקות את הגב העליון ומקטינות את הסיכוי להתפתחות כאבים.

– תרגול יציבה נכונה – ישיבה, הליכה והרמת משאות כבדים בתנוחות נכונות תפחית גם היא את הסיכוי לכאבי גב. שינויים קטנים יכולים לכלול ישיבה על כיסא ארגונומי במשרד, כיפוף הברכיים כשמרימים משאות כבדים ונשיאת תיק גב מאוזן על שתי הכתפיים במקום תיק צד.

– הפסקת עישון – מחקרים רבים מצאו קשר בין עישון סיגריות וכאבי גב כרוניים והידרדרות מואצת של הדיסקים בעמוד השדרה.

זאת ועוד, אימוץ של אורח חיים בריא כולל תזונה בריאה ומאוזנת, שינה מספיקה, ומניעת מתח, יכולים גם הם למנוע כאבי גב עליון.

כתבות נוספות שיעניינו אותך...
ישיבה על כדור פילאטיס לעומת כיסא ארגונומיאיך לעבוד בנוחות גם מחוץ למשרד?רוצים להתנסות באחד הכיסאות?