טיפים לישיבה נכונה בזמן ההיריון | ErgonoMe | ארגונומי

טיפים לישיבה נכונה בזמן ההיריון

יציבה נכונה בהיריון היא חשובה במיוחד, הן בישיבה, והן בעמידה, בהליכה ואפילו בשכיבה. גם כשהבטן גדלה ואת מרגישה שאת עומדת לקרוס, מומלץ להרגיל את גופך לשבת ולנוע בדרך שתפחית את העומס על הגב ובלי לפגוע בתפקוד היום-יומי. בכתבה הזאת נציג כמה טיפים לישיבה נכונה במהלך השלבים השונים של ההיריון.

חשיבות הישיבה הנכונה בזמן ההיריון

בריאות ההיריון מושפעת מכמה גורמים בהם תזונה, מנוחה וגם שמירה על יציבה נכונה לאורך ההיריון ובמהלך פעילויות שונות. ההיריון משפיע על הגוף בכל מיני דרכים; השינויים ההורמונליים משפיעים על השרירים ועל הרצועות, ועם התקדמות ההיריון צפויה גם עלייה במשקל. לכן, חשוב להיערך מראש ולתרגל ישיבה בתנוחה נכונה כדי למנוע פציעות וכאבים.

מהי הדרך הנכונה לשבת במהלך ההיריון?

תנוחות הישיבה אינן משתנות במהלך תשעת חודשי ההיריון, אבל יש כמה דגשים מיוחדים הנוגעים לסגנונות הישיבה.

ישיבה על כיסא בהיריון

– שבי בגב זקוף בברכיים בזווית ישרה ביחס לאגן.

– ודאי שהישבנים שעונים עד קצה הכיסא, המשקל מתפזר באופן שווה וכפות הרגליים מונחות על הרצפה.

– הימנעי מלכופף את המותניים; אם את צריכה לזוז מומלץ להפנות את כל הגוף.

– מומלץ להניח כרית תמיכה או מגבת מגולגלת שתתמוך בקימור הטבעי של הגב.

– אם את יושבת מול מחשב או שולחן עבודה, התאימי את גובה מושב הכיסא כך שלא תצטרכי לרכון קדימה לעתים קרובות. אם לכיסא יש משענת לידיים, הניחי את הזרועות והמרפקים על המשענות כך שהכתפיים יהיו משוחררות.

– הימנעי מלשבת באותה תנוחה למשך יותר מחצי שעה ברצף.

– כשאת קמה מהכיסא, התקדמי לעבר קצה הכיסא ועמדי ברגליים ישרות בלי לכופף את המותניים.

 

אפשר לשבת בתנוחות ישיבה שונות מאלו שתוארו לעיל לפרקי זמן קצרים, אבל בישיבה ממושכת מומלץ להקפיד על ההנחיות הנ"ל. אם את סובלת מכאבי גב, המעיטי בישיבה ככל האפשר ושבי רק לפרקי זמן קצרים מרבע שעה ברצף בכל פעם.

 

איך לשבת במכונית במהלך ההיריון?

– מומלץ להשתמש בתמיכה לגב ולוודא שהברכיים בגובה הירכיים או גבוהות יותר.

– אם את נוהגת, קרבי את המושב אל ההגה במידה כזו שהברכיים יהיו כפופות וכפות הרגליים ייגעו בדוושות. אם זה מתאפשר, הבטן צריכה להיות במרחק של כ-25 ס"מ מההגה. לקראת סוף ההיריון, כשהבטן הולכת ומתקרבת אל ההגה, מומלץ להימנע מנהיגה ככל האפשר.

– תמיד חגרי את חגורת הבטיחות. את החלק התחתון של החגורה הניחי מתחת לבטן ומעל הירכיים. הימנעי מלכרוך את החגורה על הבטן. את רצועת הכתף הניחי במרכז החזה. התאימי את החגורה כך שתשבי בנוחות ובבטיחות.

 

טיפים נוספים לישיבה בהיריון:

– מומלץ להימנע מישיבה בשיכול רגליים או קרסוליים כדי לא לחסום את זרימת הדם ולמנוע הופעת ורידים בולטים (דליות) ברגליים.

– אם ישיבה ממושכת גורמת לך לתחושת אי-נוחות, פשוט החליפי תנוחה מדי חצי שעה.

– כל עוד את בהיריון הימנעי מלהתכופף ולרכון קדימה או לצדדים.

– בשליש האחרון של ההיריון מומלץ לשבת על כדור פילאטיס, גם כדי לשמור על כושר וגם כדי להכין את הגוף ללידה קלה.

 

לסיכום, לא משנה באיזה שלב של ההיריון את נמצאת, הקפידי על ישיבה בגב זקוף ועל תמיכה בגב והימנעי מישיבה ממושכת ובתנוחות שגורמות לך כאב או אי-נוחות.

כתבות נוספות שיעניינו אותך...
טיפים למניעת כאבי צוואררוצים להתנסות באחד הכיסאות?