כיצד ישיבה ממושכת בסופי שבוע מזיקה לבריאות?

עד כמה אנחנו מחכים לסוף השבוע? חלקנו יכולים להעיד שכבר עם השעון המעורר של יום ראשן בבוקר אנחנו מתחילים לספור לאחור את הדקות עד יום חמישי בערב.

הרי סוף השבוע הוא הזדמנות מצוינת עבור רבים מאיתנו לעצור את שגרת החיים ולנצל את השעות הספורות (שעוברות במהירות שיא) לצבירת כוחות. יש אנשים שאוהבים לצאת לטייל בחיק הטבע, יש כאלה שמנצלים את סוף השבוע לפעילות גופנית ויש כאלה שמעדיפים לפנות את הזמן לעבודות סדר וניקיון בבית.

אבל אנחנו כאן כדי לדבר דווקא על העצלנים שבינינו, שהולכים ומתרבים בתקופת החורף. אלו שמעדיפים להחליף לפיג'מה, לנעול נעלי בית, לשבת על הספה או לשכב על המיטה ולצפות בפרקים של הסדרות האהובות עליהם, ושאין להם זמן לראות במהלך השבוע. אם זה נשמע לכם מוכר וגם אתם מבלים את רוב סוף השבוע ברביצה מול המסך בתנוחה כזו או אחרת, יש לנו חדשות בשבילכם; ישיבה ממושכת אפילו רק בסופי שבוע עלולה להזיק לבריאות.

אמנם באמצע השבוע המודעות לדיאטה ולארוחות מסודרות גבוהה יותר והצורך בפעילות גופנית נמוך יותר, בהשוואה לסופי השבוע שבהם גם לא מתאמנים וגם נוטים לאכול הרבה יותר, אך אין זה אומר שבאמצע השבוע אנחנו בריאים יותר. את שבוע העבודה רובנו מעבירים בישיבה על כיסאות משרדיים, ולכן חשופים הרבה יותר לנזקי הישיבה הממושכת. אבל גם אם אנחנו פעילים במהלך השבוע ואף יושבים על כיסאות ארגונומיים, ומפצים על כך בסופי שבוע של מנוחה ובהייה בטלוויזיה, אורח החיים הבריא ייפגע.

זה מה שקורה לגוף בגלל ישיבה ממושכת בסופי שבוע

במחקר שנערך בארצות הברית נמצא שמבוגרים שצפו מעל שלוש שעות ביום בטלוויזיה הכפילו את הסיכון למות בטרם עת בהשוואה לאלו שצפו פחות. משום שהישיבה הממושכת הגבירה את הסיכון לחלות במחלות לב, סוכרת וסרטן. עכשיו תנסו לחשב כמה זמן אתם מקדישים לצפייה בטלוויזיה בסוף השבוע ותבינו את ההשלכות החמורות על בריאותכם. אם אתם לא מוכנים לוותר על צפייה בטלוויזיה, השתדלו לשלב את זה עם פעילות גופנית, או לפחות דאגו לקום ולהתמתח לעיתים קרובות.

במחקר שנערך במחלקה למדעי הספורט באוניברסיטת דרום קרוליינה נמצא כי הפחתה של 20 דקות בלבד מהישיבה הממושכת בסופי השבוע תורמת לירידה של יותר מ-2 ק"ג ו-1.6% משומן הגוף במשך שנה.
מחקר שנערך בארצות הברית ופורסם באתר Apartment Therapy בדק קבוצת אנשים בזמן צפייה בשלושה פרקים של "סיפורה של שפחה", כאשר חלקם ישבו זקוף, חלקם שכבו או נשענו על הצד וחלקם נענעו את הרגליים תוך כדי הצפייה. אצל האנשים שהיו חסרי תנועה לאורך כל שלושת הפרקים, בין בישיבה ובין בשכיבה, זרימת הדם הייתה כל-כך נמוכה, כמעט כמו אצל אדם בעל סיכון קרדיווסקלורי (מחלות לב וכלי דם) גבוה.

כיצד למנוע את הסיכונים של הישיבה הממושכת בסופי שבוע

אנחנו לא רק מבשרי רעות ותשמחו לשמוע שיש גם דרכים למנוע את הסיכונים הללו. ולא, אתם ממש לא חייבים להפסיק לצפות בסדרות האהובות עליכם. אבל החל מסוף השבוע הקרוב, נסו לפנות 45 דקות לפעילות גופנית. אתם לא חייבים ללכת לחדר הכושר ולמעשה יש מגוון אפשרויות לפעילות, כמו ביצוע תרגילים בבית, יציאה עם הכלב לטיול או אימון יוגה רגוע. אפילו נענוע הרגל בזמן הצפייה יכול לעזור, אם כי עלול להיות מעצבן במיוחד עבור הפרטנר שלכם לצפייה בטלוויזיה.