ארגונומיה ושינה

הקשר בין שינה נכונה ישיבה נכונה בעבודה ובריאות הגוף

בעידן המודרני, כשתרבות העבודה מבוססת ברובה על עבודה משרדית ופחות על פעילות פיזית, אנו מבלים כמעט שליש מחיינו כשאנו יושבים על כיסא, לרוב מול מחשב ומקלדת. אם נוסיף לכך את העובדה שאנו מבלים עוד כשליש מחיינו בשינה, הרי שמדובר בשעות רבות שבהן הגוף שלנו במצב נייח ולא בתנועה דינמית. זו הסיבה שכשאנחנו יושבים במשרד או ישנים במיטה, חשוב מאוד לבדוק כיצד אנו עושים זאת ובאיזו תנוחה, כיוון שלצורת הישיבה והשינה השפעה מכרעת ומשמעותית על בריאות גופנו בטווח הקצר והארוך.

Healthy sleep

לישון נכון

לפי מחקרים שנעשו בשנים האחרונות, מומחי שינה הגיעו למסקנה שלתנוחת השינה יש השפעה על תפקוד הגוף ועל בריאות איברי הגוף והשלד. אף על פי ששינה אמורה להיות פעלה בריאה לגוף, לא תמיד התנוחה המועדפת עלינו היא גם זו הטובה ביותר עבורנו. לעיתים כדאי להשקיע מאמץ כדי לשנות את הדרך שבה אנחנו ישנים, כדי שכשנתעורר נרגיש רעננים וללא כאבי גב, צוואר ועוד. ידוע שגוף האדם מצוי במצב הנוח ביותר והבריא ביותר עבורו כשהוא במנח הטבעי ביותר לגוף, וכך זרימת הדם טובה יותר לכל האיברים. כשמדובר בשינה, מניעת כאבי גב מתחילה בתנוחת העובר או בשינה על הצד כיוון שהן הצורות הטבעיות והנכונות ביותר לגוף האדם, ובהן הגוף יכול באמת לנוח ולא לאמץ את חוליות הצוואר, הגב ואת המפרקים. כשישנים שנת לילה טובה יותר ובתנוחה נוחה גם מתעוררים רעננים יותר ובריאים יותר, וניתן להפיק מהיום פעילות אנרגטית יותר בלי להרגיש שהתעוררנו עייפים וכאובים.

עובדים עם הראש

ישיבה ארוכה על כיסא היא לעיתים כורח המציאות, והיא גובה מאיתנו מחיר בריאותי. גוף האדם נועד להיות בפעילות לאורך שעות, זו הסיבה שאנחנו מצוידים בזוג רגליים, בשרירים ובמפרקים. ישיבה לאורך שעות פוגעת בזרימת הדם והתופעות יכולות להיות נימול בגפיים, נפיחות ברגליים, תחושת עייפות כתוצאה מחוסר הפעלה של השרירים, כאבי צוואר, כאבי גב וכאבי ראש, שלפעמים נשארים איתנו גם שעות רבות אחרי יום העבודה. בעת ישיבה מול מחשב, כשהידיים מונחות על מקלדת והראש מורם, הצוואר והגב נאלצים לספוג את העומס של החוליות המחזיקות את הגוף שלא יקרוס. לאורך זמן, חוליות עמוד השדרה שוחקות את הסחוס שביניהן ונוצר נזק בלתי הפיך. גם במקרה זה, בדיוק כפי שציינו לגבי תנוחת השינה, תנוחה טבעית לגוף היא הדרך הנכונה לגרום הכי פחות נזק לאורך זמן. ישיבה נכונה במשרד מצריכה תנוחה שתהיה טבעית ותביא לתנועה של השרירים, הגידים והמפרקים ולזרימת דם גם כשיושבים.

Concentrate at work

לשבת בתנועה

המדע העוסק בארגונומיה חיפש ומצא טכנולוגיה חדשנית המאפשרת לנו להמשיך ולעבוד לאורך שעות גם בישיבה, אך לצמצם למינימום את הנזקים המצטברים כתוצאה מתרבות העבודה הנדרשת. ישיבה נכונה בעבודה מצריכה לעיתים שינוי של מיקום הריהוט או שינוי של הריהוט עצמו, כך שיאפשר לגוף לנוע בטבעיות, לא להיות מאובן ולמנוע שחיקה. בריאות הגוף בעבודה והצורך למצוא את הדרך הנכונה לישיבה של שעות הביאו את המומחים העוסקים בהנדסת אנוש, לייצר מוצרים שיתאימו את סביבת העבודה לאנשים במגוון תחומים. אין המדובר בתכנון כיסא גבוה יותר או גבוה פחות, במשענת גבוהה או בריפוד רך יותר בהכרח, אלא בהבנת גוף האדם ובהתאמת פתרונות טכנולוגיים כדי למנוע נזקים. כך מייצרים בתעשייה מוצרי ספורט למניעת נזקים לעוסקים בספורט, כך מייצרים מכוניות בטיחותיות יותר, וכך מייצרים כיסאות שיתאימו לפעילות תקינה של גוף האדם גם ביום עבודה מלא במשרד.

אהבתם? מוזמנים לשתף:

כתבות נוספות שיעניינו אותך…

איך לשבת נכון כשעובדים מהבית?
כאבי גב תחתון
Swopper כסא ארגונומי

רוצים להתנסות בחינם?

השאירו פרטים או התקשרו: 03-3723169