כאבי גב

מניעה וטיפול בכאבי גב: חשיבותה של ישיבה נכונה

אולי סיימתם יום עבודה, או שהברקתם את הבית או את הרכב, ואולי אפילו רק צפיתם בסרט ארוך. ואז זה הגיע… מי מאיתנו לא סבל מכאבי גב ולו פעם אחת בחייו? בניגוד למיחושים ובעיות רפואיות אחרות, עסקינן בעניין שהסיבות לו רבות ומקיפות את כולם: בין אם אתם עוסקים בעבודה פיזית, כזו שדורשת עמידה ממושכת (מורים, מאבטחים), או (ואולי: בעיקר) גם אנשי צווארון לבן שיושבים רכונים כל היום מול המחשב והמסמכים. ובכן, תחושת הסולידריות איננה שקרית: נתונים עדכניים מראים שלפחות 80 אחוזים מכלל האוכלוסייה סבלו מבעיות גב בשלב כלשהו במהלך חייהם.

מיקום הכאבים

לרוב, הפונים לגורם רפואי מתלוננים על כאבים בגב התחתון, ומקצתם על כאבי גב עליון. אם אכן מדובר אך ורק בתופעה חד פעמית, דיינו; אך למרבה הצער הכאבים נוטים לתקוף בתכיפות כזו או אחרת, ולפעמים המדובר אף בבעיה כרונית. ככזו, היא עלולה להשפיע לרעה על איכות חיינו ולגרום גם לפעולות שבשגרה להפוך לקשות מאוד לביצוע. במאמר קצר זה ננסה לעמוד על הדרכים למניעת כאבי גב וטיפול בהם, כמו גם על חשיבותה של ישיבה נכונה כגורם מכריע במניעה זו.

יש כאב ויש כאב

ראשית, כדאי ליצור אבחנה מסוימת בין סוגי הכאבים. ככלל, כאב גב יחלוף מעצמו כלעומת שבא (גם אם הוא יבוא שוב…), אך לעומת זאת ישנם מקרים המחייבים התערבות רפואית. מקרים כגון אלו הם למשל כאב חזק במיוחד המונע פעולות בסיסיות כגון כל תזוזה, או כאב הנמשך זמן רב ולא חולף מעצמו. כמו כן, במידה והכאב מלווה בתחושת נמלים שמטפסות עליכם, או שהוא מקרין לאזורים אחרים בגוף – מומלץ לפנות לטיפול רפואי מיידי. משהבהרנו זאת, נמשיך לסיבות האפשריות לכאבים.

כאבי גב

גורמים שכיחים ואפשריים לכאבי גב

כפי שציינו, הגורמים להופעת כאבי גב יכולים לנוע על ספקטרום רחב ביותר: החל מעבודה פיזית מאומצת, ועד ישיבה או אף שכיבה ממושכת ללא נוע. אם נשוב לאבחנה הקודמת בין סוגי הכאבים, הרי שכאב גב חמור ופתאומי נגרם לרוב עקב מכה חזקה או הרמת משא כבד במיוחד; כאב כרוני, לעומת זאת, עלול להיגרם עקב ישיבה מתמשכת או מחלות קודמות. לכן, הגם שישיבה לא תסב לכם כאב גב אקוטי כגון זה שייגרם מסחיבת שקי מלט- היא בהחלט יכולה לגרום להתפתחות כאבים כרוניים. אשר על כן, חשוב לדעת כיצד לבצע גם את הפעולה הזאת כראוי.

ישיבה- פעולה?!

דיברנו על מגוון המקצועות שיכולים לגרום לכאבי גב. אך היום, בעידן הטלפונים החכמים, גם אחרון הפועלים ימצא את עצמו בוהה וגולל במסך הטלפון שלו במשך חלק ניכר מהיום. לכן כדאי להיות מודעים לאופן בו אנו יושבים: ראשית, לא מומלץ להשעין את הראש על היד. כמו כן, ישיבה ארוכה באופן כפוף מגבירה את הלחץ על הדיסקים שבין החוליות שלנו, מה שמביא בתורו לכאבים בגב התחתון ובצוואר, ובמצב החמור ביותר- לפריצת דיסק עקב הלחץ המוגבר.

בניגוד לכך, ישיבה זקופה תוריד את הלחץ על הדיסקים. עצה חשובה נוספת הינה הפעלה וחיזוק של שרירי הגב- על ידי פעילות גופנית מאוזנת ומותאמת אישית. ולבסוף, מומלץ לקחת מנוחה כל מספר דקות- למשל לקום על הרגליים, או אפילו להישען אחורנית על כרית תמיכה.

אהבתם? מוזמנים לשתף:

כתבות נוספות שיעניינו אותך…

התמודדות עם כאבים כרוניים
כאבי גב בעבודה
ישיבה ממושכת

רוצים להתנסות בחינם?

השאירו פרטים או התקשרו: 03-3723169