ארגונומיה ורווחה נפשית

השפעת הארגונומיה על התפקוד היומיומי והרווחה הנפשית

מהי בכלל ארגונומיה?

ארגונומיה עוסקת ביחסים שבין האדם לסביבה שלו, כלומר בין האדם לבין הרהיטים, המוצרים הטכנולוגיים, התאורה וכל דבר מלאכותי שנמצא סביבנו.

תחום זה נחקר ונלמד בצורה מדעית, כדי להבין טוב יותר כיצד אפשר לעצב את הסביבה המלאכותית כך שהיא תתאים לצורך של בני האדם ולפיזיולוגיה האנושית, תשרת את היכולות שלהם ותיתן מענה נכון עבוד הדרישות האנושיות.

יישום של חקר הארגונומיה בחיי היומיום

ארגונומיה מיושמת בחיי היומיום שלנו גם כשאנחנו לא מודעים לכך. מהנדסי מערכות טכנולוגיות, רהיטים וכל מוצר שבהם משתמשים אנשים, מפתחים את אותו המוצר על בסיס חקר הארגונומיה. הפיתוח ההנדסי חייב להיות תואם את היכולות והמגבלות של בני האדם, ולכן צריך להכיר בצורה טובה את היחסים שבין האדם למוצר.

ארגונומיה באה לידי ביטוי לא רק בצורה של מוצרים פיזיים, אלא גם בדברים נוספים ורבים. למשל, עבודה של שעות מוגבלות ביום, לוחות זמנים, ניהול נכון של אנשים וכל דבר שעוזר לאנשים לבצע את העבודה שלהם במסגרת היכולות הפיזיות והנפשיות הקיימות.

ארגונומיה ורווחה נפשית

ארגונומיה פיזיולוגית

כאשר מדברים על ארגונומיה, התחום הנפוץ ביותר עליו מדברים זו ארגונומיה פיזיולוגית. כלומר, ההשפעה של הרהיטים והמכשירים השונים שבהם אנו משתמשים על הגוף והנפש שלנו.

ברור למדי שישיבה על כיסא נוח ומרופד עם מערכת שתומכת בגב היא בריאה יותר מאשר ישיבה על שרפרף מעץ. כיוון שישיבה על שרפרף עץ מול מחשב יוצרת כיפוף לא בריא של הגב, עלולה ליצור בעיות גב ותחושת נימול בשרירים. זו למשל דוגמא לשימוש בארגונומיה פיזיולוגית.

תחום זה פופולארי מאוד בשיח היום, וכאשר מגיעים לעצב מכשיר, סביבת עבודה או מקום מגורים, משתמשים בחקר הארגונומיה הפיזיולוגית.

זה נובע מכך שמרבית העבודות בעידן המודרני כוללות ישיבה ארוכה, מכך שאנחנו משתמשים במכשירים קבועים בצורה תדירה, ומכך שבעידן המודרני אנחנו נוטים לבלות יותר זמן בבית ובישיבה או שכיבה במקום המגורים.

השפעת הארגונומיה הפיזיולוגית על הגוף

כפי שצוין למעלה, ארגונומיה פיזיולוגית מתייחסת בעיקר לציוד משרדי שמיועד לעבודות הדורשות ישיבה ממושכת מול מחשב או מול שולחן.

בארגון ארגונומי של סביבת עבודה משרדית מתאימים כיסא עם מערכת תומכת גב, מתייחסים לגובה הכיסא, גובה השולחן או המחשב וגובה העובד, מתאימים עכבר ומקלדת נוחים ושאינם מזיקים, ועוד מוצרים שיכולים להועיל לבריאות העובד.

בעזרת המוצרים האלו אפשר ליצור סביבת עבודה יותר יעילה ולמנוע פציעות וכאבים שיכולים לקרות למי שעובד שעות ארוכות בישיבה. כך ניתן גם לשפר את היעילות בעבודתו של העובד והיכולת שלו להתרכז במשך שעות ארוכות בעבודה.

השפעת הארגונומיה הפיזיולוגית על הרווחה הנפשית

סביבת עבודה ארגונומית היא לא רק משפיעה על הבריאות והמצב הגופני של העובד, אלא גם על הנפש שלו ושביעות הרצון מהמעסיק וממקום העבודה.

עובד שמרגיש שמשקיעים בו, שמגיע לעבודה שדואגת לבריאותו ולא מסכנת אותו, וששומר על גופו למרות הסיכונים שיכולים להיות במקום עבודתו, הוא עובד יותר מאושר וחיוני.

כאבים ופציעות יכולים לגרום לאנשים למצבי רוח רעים, חוסר ריכוז ועייפות בשל סיבות רבות, ובעזרת סביבה ארגונומית ניתן לפתור את כל הבעיות האלו בקלות.

 

 

אהבתם? מוזמנים לשתף:

כתבות נוספות שיעניינו אותך…

כאבי גב
ישיבה ממושכת
ארגונומיה ושינה

רוצים להתנסות בחינם?

השאירו פרטים או התקשרו: 03-3723169