ארגונומיה ושינה

הקשר בין ארגונומיה ושינה: טיפים לשיפור איכות השינה דרך ישיבה נכונה

 

העבודה בעידן המודרני מתאפיינת בישיבה מרובה בחללים סגורים. בפועל זה אומר שיוצא שרובנו מעבירים כשליש מהחיים בישיבה על כיסא מול המחשב. עם הירידה בפעילות בפיזית ובתנועתיות בסביבת העבודה, תוסיפו לכך את העובדה ששליש נוסף מהחיים עובר בשינה ותקבלו מצב שהפעילות הגופנית הכללית פוחתת ורוב הזמן הגוף נייח.

ולכן כשאנחנו יושבים במהלך יום עבודה או ישנים בלילה, חשוב לבדוק איך אנחנו יושבים וישנים, משום שלאופן בו אנחנו מתנהלים ביומיום וישנים בלילה יש השפעה ניכרת על הבריאות שלנו גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.

 

מהי שינה נכונה וטובה?

על פי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, מומחים לשינה גילו שלתנוחת השינה ישנה השפעה ישירה על תפקוד הגוף ועל הבריאות הכללית. למרות שהשינה אמורה להיות דבר חיובי ובריא לגוף האדם, לא בהכרח שתנוחת השינה שאנחנו הכי אוהבים היא הטובה ביותר בשבילנו.

חשוב להבין איך נכון לנו לישון כדי שכשנתעורר נקום בלי כאבי צוואר וגב, נרגיש שישנו טוב ושאנחנו רעננים ומפוקסים. על מנת למנוע כאבי גב מומלץ לישון בתנוחת העובר או על הצד משום שאלה הצורות הטבעיות והנכונות ביותר לגוף האדם בזמן השינה, בהן הגוף יכול לנוח מבלי שמופעל עומס על חוליות עמוד השדרה.

ארגונומיה ושינה

עבודה עם הראש

ישיבה ממושכת היא המציאות היומיומית שלנו, ויש לה מחיר בריאותי. הגוף שלנו נועד להיות בתנועה או בפעילות ברמה מסוימת כל הזמן, ומצב של ישיבה לאורך זמן מפריעה לזרימת הדם וייתכנו תופעות של נימול, תחושה של עייפות, כאבי רגליים, נפיחות בגוף ואפילו סחרחורות והכל בגלל חוסר הפעלה של השרירים והמפרקים. כאשר יושבים מול מחשב ועובדים עם מקלדת, הראש נוטה להיות מוטה מטה (כמו גם כשאנחנו מסתכלים על הסמארטפון) הצוואר מחזיק את כובד הראש והכתפיים שמוטות . במצב זה הצוואר והגב סופגים את העומס של החזקת הגוף במשך כל שעות העבודה על המחשב. במצב כזה תיתכן שחיקה של הסחוס בין חוליות הצוואר והגב ויכול להיגרם נזק בלתי הפיך. ישיבה נכונה מחייבת הקפדה על תנוחה שתפזר את העומס טוב יותר, תוך כדי שמירה על תנועתיות ברמה מסוימת של השרירים והמפרקים, וכמובן לזרימת דם טובה.

 

לשלב תנועה בישיבה

מדענים העוסקים בארגונומיה פיתחו טכנולוגיה חדשנית לכיסאות ולשולחנות עבודה שמאפשרים להמשיך ולעבוד בישיבה לפרקי זמן ממושכים, ובד בבד לצמצם את הנזקים האפשריים המצטברים כתוצאה מכך.

ישיבה נכונה מחייבת לפעמים שינוי של ריהוט, כך שתתאפשר תנועה טבעית וקלה יותר לגוף על מנת למנוע התקשחות ו/או שחיקה של המפרקים. כיום יש כסאות ושולחנות המותאמים לסביבת העבודה.

צריך להבין שלא מדובר בתכנון פשוט של כיסא גבוה יותר או גבוה פחות, בגובה המשענת או רק בריפוד, אלא בהבנה של מבנה הגוף ובפיתוח טכנולוגי שמתחשב בכל הפרמטרים שיענה על הצרכים, וכך נוצרו הכיסאות הארגונומיים המותאמים לגוף, שאכן נותנים מענה ופתרון לבעיה ומקלים על התופעות האפשריות כתוצאה מישיבה ממושכת. כמובן שגם מושבים המרופדים בבדים נושמים ובחומרי מילוי איכותיים משפיעים על התמיכה, היציבה וההשפעה על הגוף. כמובן שאפשרויות גובה המשענת והמושב והאפשרות לכוון אותם בהתאם לגוף משנה את פני המצב באופן ניכר.

אהבתם? מוזמנים לשתף:

כתבות נוספות שיעניינו אותך…

כאבי גב
ישיבה ממושכת
עבודה מהבית

רוצים להתנסות בחינם?

השאירו פרטים או התקשרו: 03-3723169