Body movement

ארגונומיה מודרנית – מדוע גוף ונפש מתפקדים טוב יותר בתנועה

סביבת העבודה משמשת עבור רבים מאיתנו כמעין בית שני. אנו מבלים בה שעות רבות מהיום, לפעמים עד החשכה, מאמצים את הגוף בישיבה ממושכת ואת הראש במחשבה מאומצת ולחץ, וכל זה בחלל סגור. כיום אנו מודעים לנזקים הרבים הנגרמים מאותה ישיבה ממושכת, ודואגים להתאים את סביבת העבודה לצרכינו הגופניים והנפשיים, באותו האופן שבו תכננו את הבית שבו אנו חיים לנוחיות המתאימה לנו.

כשם שהתפתחה והשתכללה הטכנולוגיה, כך השתנה אורך החיים. הארגונומיה המודרנית מספקת פתרונות שמטרתם להפחית את הנזקים שגורם השינוי, ולשמר את חוסן הגוף. מטרתה להתאים את הסביבה לאדם. הצורך בסביבה מותאמת, נכונה ובריאה גובר בקרב אנשים רבים שחוו את הנזקים ארוכי הטווח שהותירה ישיבה ממושכת. נזקים אלו ניתנים לשיפור ומניעה.

מדע הארגונומיה משתמש בבסיס חזק של הנדסה, פסיכולוגיה ופיזיולוגיה, כדי לספק טכנולוגיות ומכשור לסביבת העבודה המושלמת. במאמר זה נסביר מהי  בעצם הסביבה האידיאלית הנדרשת לנו בעבודה ומדוע.

חשיבות התנועה

בדומה לשאר בעלי החיים, גם בני האדם מטבעם הם יצורים תנועתיים. ההישרדות שלנו בימי קדם התבססה על היכולת לברוח, להילחם ולצוד. באופן טבעי, חוזקו וחוסנו של הגוף לאורך זמן תלויים בתנועה, ובשימוש בגוף עצמו.

איברים לא פעילים מפתחים ניוון. קשה יהיה להזיז אותם בצורה מעגלית ולאורך טווח התנועה שלהם, משום שהם יוגבלו ויכאבו.

כשמתבצעת תנועה במפרקים, מופרש בהם נוזל סינוביאלי, שהוא הנוזל המצוי במפרקים. הנוזל "משמן" אותם, ובכך משמר אותם ומונע שחיקה. בזכות התנועה, הגוף זז בצורה טובה יותר.

התנועה  מחזקת ומשפרת את פעילות הגוף. היא ממריצה את מחזור הדם ובכך מספקת חמצן לגוף ולתאי המוח, מגבירה את הריכוז והמיקוד בשעת העבודה ותורמת להרגשה כללית נינוחה.

חיבור גוף ונפש

הגוף והנפש קשורים האחד בשנייה בעיקר בהקשר הבריאותי. מכאובי הנפש משפיעים על המצב הגופני, וכן עלולים לגרום להופעתן של בעיות בריאותיות פיזיות בהמשך.

באותה מידה, כאשר הגוף כואב או חש ברע, הנפש תושפע מכך. מעבר לעצב, זוהי פגיעה בכושר העבודה וביכולת המנטלית.

שעות רבות של ישיבה בחדר סגור כגון משרד, אינן משפיעות לטובה על כל נפש. הלחץ, המאמץ וחוסר הנוחות שחש הגוף בכל אותן שעות של ישיבה מאומצת, הן לעיתים חוויה שלילית לגוף ולנפש.

ישיבה נכונה מול המחשב תוכל לשפר פלאים את החוויה הזו ולהקל על אותן תופעות. היא תתאפשר בזכות השימוש בכיסא ארגונומי.

self care  

 הסביבה המושלמת

ארגונומיה מסייעת לנו ליצור את סביבת העבודה המושלמת לגוף האנושי. כאמור, תזוזה במהלך העבודה חיונית לשמירה על בריאות הגוף ותחושתו, וכן על מיקוד המוח, הבאתו לתפקוד טוב ויעיל יותר. הפתרון שלנו לכך הוא סביבה המאפשרת ישיבה בתנועה.

הכיסאות הארגונומיים מתוכננים לאפשר תנועה חלקה של הגוף, באופן קליל וטבעי.

הסביבה המושלמת תמיד תכלול גם כיסא אורטופדי לישיבה ממושכת, כיסא שבנוסף לנוחיותו הוא מקל משמעותית על חוליות עמוד השדרה, משום  שהוא מפחית מהעומס הרב שמצטבר על עצם הזנב, המותניים, הגב והכתפיים.

מטרה חשובה נוספת של הכיסא הארגוונומי היא שמירה על ישיבה נכונה במהלך העבודה. ישיבה נכונה אינה מתאפשרת בקלות על כיסא רגיל. כדי לשמור על זווית טבעית מדויקת, עלינו להפעיל את שרירי הגב לאורך זמן באופן המאמץ אותם ואף גורם לכאב. הכיסא הארגונומי חובק את הגב בצורה הבריאה לו ביותר.

בסביבה ארגונומית מצוינת תהיה מודעות מתמדת לאורח החיים וסדר היום ההכרחיים לבריאותנו. כדי לשמור על שגרה בריאה, חשוב להקפיד על פסקי זמן קצרים ביום שבהם נקום ונתהלך, נתנועע ונפעיל את השרירים והמפרקים שהיו רדומים לאורך יום העבודה. כמו כן, יש חשיבות רבה לביצוע שלתרגילי מתיחות שונים.

אהבתם? מוזמנים לשתף:

כתבות נוספות שיעניינו אותך…

איך לשבת נכון כשעובדים מהבית?
כאבי גב תחתון
Swopper כסא ארגונומי

רוצים להתנסות בחינם?

השאירו פרטים או התקשרו: 03-3723169