איך לשמור על סביבת עבודה ארגונומית ובריאה?

טיפולים אלטרנטיביים לכאבי צוואר כרוניים

כשכאבי הצוואר ממשיכים להשפיע על איכות החיים גם לאחר מספר טיפולים, מומלץ לשקול שיטות טיפול חלופיות. גם כשמדובר במקרים מאתגרים במיוחד, כמו כאב ממושך או אפילו אחרי ניתוח כושל, טיפול חדש או שינוי גישה יכולים להוביל להקלה בכאב ולשיפור באיכות החיים.

בעולם אידיאלי כל טיפול בכאב צוואר היה מוביל להחלמה מלאה, אבל לצערנו זה לא תמיד המצב. במקרים כאלה מומלץ להתמקד בתחומים שונים של רווחה גופנית ונפשית כמו שיפור מצב הרוח ורמות האנרגיה או להסתפק בהקלה חלקית בכאב.

בטווח הקצר למתמודדים עם כאבי צוואר יהיה קל יותר לעמוד ביעדים האלה, והם גם יכולים לתת נקודת מבט קצת אחרת על התמודדות עם כאב צוואר כרוני.

דרכים חלופיות להתמודדות עם כאב צוואר כרוני

תזונה אנטי-דלקתית

מומחים טוענים שתזונה קבועה המורכבת ממזונות אנטי-דלקתיים (בהם מפירות, ירקות, דגנים מלאים, שמן זית, דגים ועוד) והימנעות ממזונות הגורמים לדלקתיות (כמו בשר אדום, מזונות מעובדים וסוכר מזוקק, לרבות משקאות ממותקים וממתקים) יכולה להפחית את הדלקתיות ולהקל על הכאב. הדיאטה הים תיכונית המורכבת ממזונות אלו נקשרה גם לשיפור בבריאות הלב ובהפחתת הסיכון לחלות בסרטן.

דיאטה מומלצת לסובלים מכאבי צוואר כרוניים:

אפשר להתייעץ עם דיאטנית שתרכיב תוכנית דיאטה מפורטת ומותאמת אישית. אפשר גם להיעזר בכללים הבסיסיים האלה:

פירות וירקות – לרוב מומלץ לצרוך לפחות מנה אחת של ירק בכל ארוחה ושתי מנות של פירות בכל יום. אכילה של ירקות בכל קשת הצבעים תכסה גם את כל טווח נוגדי החמצון.

שומנים – מומלץ להעדיף שומנים לא רוויים, שאותם אפשר למצוא בשמן זית, שמן פשתן, שקדים, אגוזים, דגים ועוד. מומלץ להתרחק משומנים רוויים, הנמצאים בחמאה ובגבינות, מכיוון שאלו מגבירים דלקתיות.

דגים – דגים עשירים באומגה 3, כמו סלמון וסרדינים, הם המומלצים ביותר לסובלים מכאבי צוואר כרוני.

בשר – יש להעדיף בשר רזה, כמו עוף או הודו, על פני בשר אדום (בקר).

תחליפי חלבון מהצומח – מומלץ לשלב בדיאטה קטניות כמו שעועית, עדשים ואפונה בגלל התכונות נוגדות החמצון.

דגנים מלאים – במידת האפשר, מומלץ להעדיף את הגרסה המלאה של מוצרי כמו לחם, אורז, פסטה ושיבולת שועל, מכיוון שהם לא רק נוגדי דלקתיות אלא גם עשירים יותר ברכיבים תזונתיים.

מזונות שיש להימנע מהם

מזונות מעובדים ומשומרים הם מזינים פחות ומעוררי דלקתיות יותר בגלל הימצאות של חומרים משמרים וכימיקלים אחרים. לכן, מומלץ להמעיט את הצריכה שלהם ואף להימנע מהם לגמרי.

המזונות שמומלץ להימנע מהם כוללים ארוחות מוכנות, דברי מאפה תעשייתיים, משקאות ממותקים, ממתקים, בשרים מעובדים (נקניק, נקניקיות) ועוד.

יש לציין שהשפעה של שינוי התזונה על כאבי הצוואר לרוב לא תורגש בשבועות הראשונים. עם זאת, חשוב להתמיד בה לפרק זמן של חודש לפחות לפני שפוסלים אותה לחלוטין.

טיפולים אלטרנטיביים לכאבי צוואר כרונייםטיפול נפשי או הוליסטי

מספר שיטות טיפול גוף-נפש יכולות להפחית את הלחץ ולהגביר את המודעות לגורמים החיצוניים שמשפיעים על הגוף ועל הכאב. לדוגמה, באמצעות שיחות עם פסיכולוג או מטפל מקצועי אפשר ללמוד לשנות את הגישה ביחס למחשבות שליליות או לסיטואציות מאתגרות, וללמוד לשלוט טוב יותר בניהול הכאב. חלק מהטכניקות אפשר ליישם לבד, בהן תרגול נשימות, דמיון מודרך, כתיבת יומן לתיעוד החוויות והרגשות בנוגע לכאבי הצוואר ועוד. .

אומנם עדיין אין מחקרים המצביעים על ההשפעה החיובית של תרפיית גוף-נפש על בריאות הצוואר, אבל יש מחקרים המראים כי הטיפולים מפחיתים לחץ ודלקתיות, ומטופלים רבים דיווחו על הקלה בכאבים שונים בעקבות טיפולים אלה.

יש לציין שטיפול שעזר לאדם אחד לא יעזור בהכרח לאדם אחר. בהרבה מקרים יש צורך לעבור כמה טיפולים וניסויים עד שמוצאים את שילוב הטיפולים היעיל ביותר. זאת ועוד, לרוב צריך לשנות את הטיפולים בכאבי צוואר כרוניים ולהתאים אותם ליתר השינויים בגוף.

כתבות נוספות שיעניינו אותך...
Call Now Button
שינה וכאבי גב – איך להתאים מזרן ותנוחת שינה?רוצים להתנסות באחד הכיסאות?