איך לבחור נעלי הליכה לסובלים מבעיות גב | ErgonoMe | ארגונומי

איך לבחור נעלי הליכה לסובלים מבעיות גב?

הליכה מתונה היא פעילות גופנית מומלצת עבור מי שסובל מכאבי גב, והיא אף מקלה על כאבי גב תחתון. מלבד היתרונות הבריאותיים המוכחים, להליכה יש יתרונות נוספים: אפשר לעשות אותה בכל מקום, בכל זמן ובכל גיל, והיא לא דורשת ציוד מיוחד מלבד נעלי הליכה.

סגנון ונוחות בסיסית הם רק כמה מהשיקולים בבחירת נעלי הליכה, בייחוד עבור אנשים הסובלים מכאבי גב או נמצאים בקבוצת סיכון בגלל עודף משקל, חוסר פעילות גופנית, ישיבה ממושכת או גורמים אחרים. בחירה שגויה של נעליים עלולה לגרום לנזקים חמורים יותר מיבלות בבוהן או נקע בקרסול ואף להחמיר את כאבי הגב. הסיבה לכך היא פשוטה: הגוף פועל כמו מכונה משומנת, ונעליים לא מתאימות יכולות לגרום לתגובת שרשרת ולהסיע את הכאב מכף הרגל אל הגב. אז איך לבחור נעלי הליכה מתאימות? בכתבה הזאת נתאר את המאפיינים של נעליים להליכה ונציג כמה טיפים לקניית נעלי הליכה.

אנטומיה של נעל הליכה

לפני שקונים נעלי הליכה מומלץ לבחון את החלקים הבאים בנעל:

החלק האחורי (heel counter) החלק שמחזיק את העקב, ממש מתחת לגיד אכילס. תפקידו הוא למנוע מהרגל מלהסתובב יותר מדי ולהתעקם. החלק הזה צריך להיות צמוד אבל לא לוחץ מדי, ולעטוף את החלק האחורי של העקב בצורה נוחה ונעימה.

סוליה אמצעית (midsole) החלק שבין טביעת כף הרגל ובין הסוליה החיצונית של הנעל. זהו החלק החשוב ביותר בכל נעל, שכן תפקידו הוא להגן על הרגל ולספק לה תמיכה וגמישות.

סוליה פנימית (insole) החלק הפנימי שבנעל, זה שבא במגע עם כף הרגל ותפקידו הוא לבלום זעזועים ולהפחית את הלחץ המופעל על כף הרגל.

חרטום (toebox) – החלק העוטף את אצבעות הרגליים. החרטום צריך להיות מרווח דיו לאפשר לאצבעות לנוע בחופשיות, אבל לא מרווח מדי עד שהרגליים מחליקות לאורך הנעל. המדד המקובל הוא מרחק של כחצי אגודל בין קצה האצבע הארוכה ביותר ועד לקצה החרטום.

טיפים לבחירת נעלי הליכה:

  • שימו לב שהנעל מספקת את שלושת התנאים החשובים ביותר בנעלי הליכה: יציבות, נוחות וגמישות.
  • קנו נעליים במידה הנכונה. המידה עשויה להשתנות בכל דגם, חברה או מדינה, לכן חשוב למדוד ולוודא שהנעליים עוטפות את כף הרגל בנוחות וברווחה.
  • קנו נעליים בסוף היום. כפות הרגליים מתנפחות במהלך היום בעקבות כל הפעילויות השגרתיות, ולקראת סוף היום הן מגיעות לשיא גודלן לכן, זה הזמן האידיאלי למדוד נעליים.
  • מדדו את שתי הנעליים, בגרביים מהסוג שאתם רגילים אליו, וצעדו קצת בתוך החנות כדי לוודא שהן יושבות טוב על הרגל ונוחות בזמן הליכה.
  • אל תצפו שהנעליים יתרחבו עם הזמן. אם הנעליים לוחצות במדידה, אל תקנו אותן. מצד שני, גם אל תקנו נעליים גדולות עד כדי כך שכפות הרגליים שלכם מחליקות בתוכן.

לסיכום, נעלי הליכה טובות ומתאימות הן תנאי הכרחי להתמדה בפעילות הגופנית, והן יבטיחו כי תפיקו את המיטב משגרת ההליכה שלכם.

כתבות נוספות שיעניינו אותך...
4 טיפים לשיפור היציבה והארגונומיה בחיי היום-יוםרוצים להתנסות באחד הכיסאות?