איך ישיבה ממושכת פוגעת בזיכרון? | ErgonoMe | ארגונומי

איך ישיבה ממושכת פוגעת בזיכרון?

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA) מצא קשר בין פרקי זמן ארוכים של ישיבה (למשל, ישיבה במשך כל שעות יום העבודה על כיסא משרדי) ובין שינויים במוח אצל אנשים בגיל העמידה ובגילים מבוגרים יותר. המחקר הזה מצטרף לשורה של מחקרים קודמים המצביעים על הקשר בין אורח חיים יושבני ובין השמנה, סוכרת וסיכוי מוגבר למחלות לב ומוות מוקדם.

המחקר התמקד בקשר בין אורח חיים יושבני והצטמקות האונה הרקתית, האזור במוח האחראי על יצירה של זיכרונות חדשים. עם זאת, המחקר ציין כי פגיעה בזיכרון יכולה להיגרם גם בשל פגיעה בתפקוד המוחי ודמנציה בגיל מבוגר.

במחקר השתתפו 35 משתתפים בגיל 45 ועד 75, והם נשאלו על הפעילות הגופנית שהם עוסקים בה ועל מספר השעות שהם מבלים בישיבה. לאחר מכן, הנחקרים עברו סריקת מוח באמצעות מכשירי MRI מתקדמים. כך החוקרים יכלו למדוד את עובי האונה הרקתית ולבחון את הקשר בינו ובין מידת הפעילות הגופנית ומספר שעות הישיבה. המשתתפים במחקר דיווחו על ישיבה של בין שלוש לשבע שעות ביום בממוצע. ככל שמספר שעות הישיבה ביום היה גבוה יותר, כך המוח היה דק יותר.

תוצאות המחקר הראו קשר בין ישיבה לפרקי זמן ממושכים ובין הצטמקות האונה הרקתית, בלי קשר למידת הפעילות הגופנית. במילים אחרות, המחקר מצביע על כך שאורח חיים יושבני עשוי לנבא את תהליך ההצטמקות של האונה הרקתית ובעקבותיו את הפגיעה בזיכרון. כמו כן, תוצאות המחקר מראות כי פעילות גופנית אינה מספיקה כדי לפצות על הנזק הנגרם מישיבה ממושכת.

ממצאי המחקר אמנם ראשוניים, ולא נבדקו משתנים נוספים כמו האם הישיבה הייתה כמה שעות ברצף או שנלקחו הפסקות בזמן הישיבה, וגם לא נבדקה ההשפעה של הבדלי מין, גזע ומשקל על תוצאות המחקר. בעתיד החוקרים מתכננים להרחיב את המחקר ולהתמקד באנשים היושבים פרקי זמן ארוכים יותר מדי יום, ולבדוק איך הישיבה משפיעה על תפקודי המוח.

רוצים להיפטר מהכיסא המשרדי הישן ולשפר את בריאות הגוף והמוח באותה הזדמנות? ErgonoMe מציעה התנסות בחינם על הכיסאות הארגונומיים שלנו. בקרו באתר לפרטים נוספים.

כתבות נוספות שיעניינו אותך...
5 תרגילים מומלצים לאזור הכתפייםרוצים להתנסות באחד הכיסאות?